Orka's en dolfijnen!! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Mier - WaarBenJij.nu Orka's en dolfijnen!! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Mier - WaarBenJij.nu

Orka's en dolfijnen!!

Door: Mier

Blijf op de hoogte en volg Mier

17 Maart 2012 | IJsland, Reykjavik

Weblog nr 3

Hoi allemaal,

Hier weer een verslag van de afgelopen twee dagen! Gezellig al jullie reacties te lezen.
Lief dat jullie duimen voor het noorderlicht, maar het lijkt een beetje voor niets te zijn...

@ San en Anne-Marie, even voor de duidelijkheid... ik heb vandaag nog naarstig naar papagaaiduikers gezocht (zijn nog niet aan land, maar nog op zee), maar niet gevonden en dat gaat hem dus ook niet meer worden ook.. snik!
@ Ada, leuk dat je hier mooie hondenwandelgebieden ziet, maar ik hoop dat je eerst weer naar "de dijk" kan, beterschap nog!
@ Jaap, fijne verjaardag morgen!
@ Claud, in dit verslag de beestjes!
@ Ma, Lilly heeft al weer "troepeloeris" gekocht hoor! haha

Veel lees- en/of kijkplezier!


Vrijdag 16 maart 2012

Omdat het plaatsen van het weblog in de nacht van donderdag op vrijdag was en ik dus niet zo veel geslapen had (ook door een rommelende buik van laat eten en uiensoep) had ik weinig geslapen, maar het opstaan viel mee. Na het ontbijt zouden we eerst een lezing over orka's krijgen, maar omdat ze al in de baai gezien waren, gingen we dus eerst met de boot en daarna de lezing. Het hotel is niet echt bijzonder (eten is wel heel goed), maar de ligging is top. We lopen het hotel uit en kijken op de baai en stapten dus ook zo op de boot. Een oude vissersboot ofzo met alleen een dek in de open lucht, opwarmen binnen was er dus niet bij. Maar er waren zoveel orka's dat we daar toch geen tijd voor gehad hadden! hahaha
Wel was jammer dat het af en toe flink sneeuwde: koud, nat en slecht fotograferen. Het sombere weer deed de foto's zowiezo geen goed, maar ja, die orka's waren super! Meestal op wat afstand, maar soms kwamen ze echt langs de boot, zo geweldig!
Er is ook een wetenschapster mee en die had een microfoon in het water hangen en dan kon je met een koptelefoon luisteren naar de geluiden, super! En we namen ook flink de tijd, dus we waren flink afgekoeld toen we terugkwamen in het hotel. Omdat we een late lunch hadden, konden we nog even pitten. Ik weer eigenwijs, want had geen slaap en dus de foto's op laptopje geladen. Maar bij de lezing na de lunch zat ik toch flink te slapen... Gelukkig Lilly en Marieke, ondanks hun dutje, ook. Wij erna dus een uurtje pitten.
In de middag zijn we door het dorp gegaan met een gids. Ach, het dorp heeft 903 inwoners, dus zij is gids, onderwijzeres en vrouw van de burgemeester tegelijk! hahaha Wel heel grappig, want ze hadden toch meer voorzieningen in het dorp dan je zou verwachten. Leuk vond ik vooral de middelbare school. Ze stonden via internet in verbinding met een school aan de andere kant van de baai (3 uur rijden). De kinderen daar kunnen zo lessen volgen. 3 keer per maand bezoeken ze de school hier, zodat ze contact met de docenten houden. Heel modern uitgedacht dus! Het gebouw ook, heel flexibel ennnn... een fitnessruimte met uitzicht op de baai, we konden de orka's dus nog zien in de verte!
Na het avondeten vertelt Cathy, onze gids, dat er noorderlicht activiteiten zijn en we pakken onze spullen en stellen ons op aan de baai (achter het hotel dus gewoon). Maar helaas, niets... Bij het opwarmen in de lobby val ik zowat (of misschien wel helemaal) in slaap. Ik ga dus maar met kleding aan naar bed, zodat ik evt snel naar buiten kan als het signaal "noorderlicht" op de deur gegeven wordt... Maar dat signaal komt helaas niet...


Zaterdag 17 maart 2012
Eigenlijk heerlijk geslapen ondanks de kleding en ergens ook wel blij dat de nachtrust niet onderbroken is door deurkloppen voor noorderlicht.
Het programma is gewijzigd, want voor zondag wordt slecht weer verwacht en voor deze middag goed weer. We gaan dus in de ochtend naar het vulkaanmuseum en dan in de middag de tweede boottocht naar de orka's. Het advies van Cathy en Alexa is om niet te dik te kleden, omdat het erg warm is in het museum, dus netjes maar 2 lagen en een jas.... Maar bij de eerste fotostop bij lavavelden blijkt dat het niet slim geweest is. Het blijkt -7 en er staat een gemene gure wind... Het museum is niet echt mijn ding, maar de film en verhalen erbij van Cathy zijn wel verhelderend. Zo hoor ik dat er verschillende soorten uitbarstingen zijn en begrijp ik eindelijk waarom de uitbarsting in 2010 zo'n ellende veroorzaakte. Toen dacht ik dat de Europeanen niets gewend waren, maar het komt niet veel voor dat er een grote aswolk ontstaat. Bij de meeste uitbarstingen valt dat reuze mee. Na het museum gingen we door dat dorpje lopen en dat was met die snijdende kou NIET leuk.... De bus was een paradijs! Op de terugweg zien we nog heel ver weg zeehonden in de baai.
Na de lunch met kipcurry dus weer een boottocht. Niemand neemt enig risico, want zowel bij de vorige boottocht als deze morgen hadden we het nog flink koud. Ik doe ook mee met een extra laag en dat betekent dat ik naast mijn Antarctica outfit nog een thermopak van het hotel aan heb gedaan... Totaal dus ondergoed, t-shirt lange mouw, dunne skipully, fleece pully, windstopper, zeiljas, thermopak, spijkerbroek, lange thermobroek, zeilbroek, muts en wanten... Als dikke dronken droppies lopen we naar de boot. Helaas in "onze" baai vandaag geen orka's. We beseffen hoeveel geluk we vrijdag hadden. We varen dus de baai uit naar een baai verder en dan pakken we net even wat meer golven. Lilly zegt haar curry meerdere malen her te beleven en Marieke is nog complimenteuzer voor de kok, zij laat de vissen ervan meegenieten... Gelukkig gaat alles erna gewoon goed en genieten we van het uitzicht. De kou is redelijk te doen, maar we zitten ECHT heel dik ingepakt. Ik zie nog een paar jan-van-genten. Helemaal blij, het doet me aan de (warme) Galapagos Eilanden denken. Daar had je alleen Blue footed booby's en hier hebben ze alleen blauwe voetjes van de kou denk ik. hihi
Ook in de andere baai geen orka's en we keren om. We zien dan nog wel dolfijnen (white Beaked dolphins), hele snelle, maar supergaaf. Nou ja, dat is dan toch iets! Hebben we niet voor niets 3 uur op de open boot gezeten. Bikkels he?!
Terug bij het hotel heb ik al mijn kleding op bed gelegd, wat een massa zeg! Maar wel goed geweest, ik heb alleen een beetje koude voeten.
Voor het avondeten krijgen we van Alexa een lezing over walvissen, best grappig om wat feitjes te horen en ook grappig om te zien dat ik er best al veel gezien heb, al vind ik de meeste best op elkaar lijken, je ziet uiteindelijk altijd maar een klein stukje!
We zijn pas half 10 klaar met eten en Cathy houdt noorderlichtwacht, maar het ziet er niet naar uit dat we de bus gaan pakken, het is te bewolkt en een normale activiteit. We zijn allemaal ondertussen erg soezig en hopen misschien wel een beetje dat het niet doorgaat en we kunnen gaan slapen... Schreef ik net nog dat we bikkels waren?! Hum, nu lijken we meer pluisjes als ik dit zo schrijf... hihi

Tot het volgende verslag!
Mier
xxx

  • 18 Maart 2012 - 08:16

    Suus:

    Nooit gedacht dat je nog ging Sumo-worstelen op deze expeditie!!!

  • 18 Maart 2012 - 14:06

    Ma:

    Hou je Lilly in de gate met al haar troepeloeris om lastige douaneambtenaren te voorkomen :-)

  • 18 Maart 2012 - 14:07

    Anne-Marie Van Gool:

    Wow gaaf die orka's! Indrukwekkende beesten he?
    Pff maar die kou...bikkels hoor !

    Geniet ze nog !

  • 18 Maart 2012 - 21:16

    San:

    ik ben ondanks de indrukwekkende foto's toch blij dat ik er niet bij ben haha ik krijg het al koud als ik de verhalen lees brrrr geniet er nog lekker van meiden!!

  • 19 Maart 2012 - 20:39

    Claud:

    Yeaaaaaaaaaaaahhhhhhhh, beesies!!! ;)
    En zelfs paarden!!! Speciaal voor mij?
    Wat een stapel kleding,zeg! Kon je nog bewegen?, hihihi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mier

. Eigen site: http://www.mierenzo.nl REISSCHEMA 1. Dinsdag 13 maart Vlucht Amsterdam - Keflavik, 13.20 - 15.30 uur Transfer luchthaven - hotel 2 Nachten Hotel Fron in Reykjavik http://www.hotelfron.is 2. Woensdag 14 maart Dagexcursie per bus naar de Golden Circle (met o.a. bezoek aan het geisergebied en de waterval Gullfoss) http://www.re.is/DayTours/GeysirandGeothermal/Detail/Golden-Circle/ 3. Donderdag 15 maart Tranfer hotel - luchthaven, Lilly ophalen en start de groepsreis http://www.ijslandtours.nl/?option=com_content&view=article&id=375&Itemid= Transfer naar Hotel Framnes in Grundarfjördur (vlakbij Stykkishólmur), overnachtingsadres voor de komende 4 nachten. http://www.hotelframnes.is/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=71 4. Vrijdag 16 maart WALVISEXCURSIE 1 Aangezien het nog lang donker is in maart begint de walvisexcursie pas rond 11.00 in de ochtend. De excursie duurt ca. 2-3 uur. Bij terugkomst in Hotel Framnes wordt de lunch geserveerd. Na de lunch wordt er een wandeling in het dorp of in de directe omgeving gemaakt. Na een smakelijk diner is het tijd om te ontspannen in de "hot pots" van het hotel in afwachting van het verschijnen van het mysterieuze Noorderlicht. 5. Zaterdag 17 maart SNAEFELLSNES Na het ontbijt vertrekken we voor een volle dagexcursie per bus over het schiereiland Snæfellsnes. Het voert langs wijd verspreide lavavelden en de mystieke Snæfellsjökull, een slapende vulkaan onder een gletsjer. Dit is de plaats waar Jules Verne zijn verhaal Reis naar het binnenste van de Aarde liet beginnen. 6. Zondag 18 maart ORCA'S EN HAAIEN In de ochtend maken we onze tweede walvisexcursie per boot, gevolgd door de lunch in ons hotel. Na de lunch brengen we een bezoek aan het haaienmuseum in Bjarnarhöfn. De entree tot het museum en een proefsessie van een stukje haai, vergezeld van een slokje onvervalste IJslandse "brennivin". 7. Maandag 19 maart BLUE LAGOON Na het ontbijt rijden we naar het schiereiland Reykjanes, naar de Blue Lagoon, waar je heerlijk kunt ‘badderen’ in het warme, mineraalrijke water. Einde rondreis, laatste nacht verblijf in Hotel Northern Light Inn nabij de luchthaven http://www.northernlightinn.is Ook hier kunt u 's avonds Noorderlicht "spotten". Dinsdag 20 maart Transfer Hotel Northern Light Inn – luchthaven Vlucht Keflavik - Amsterdam, 07.50 - 11.50 uur .

Actief sinds 15 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1334
Totaal aantal bezoekers 19692

Voorgaande reizen:

13 Maart 2012 - 20 Maart 2012

Mier naar IJsland met Lilly en Marieke

Landen bezocht: